Sommige dingen vergeet je niet. Ik hoor het hem nog zeggen. Het is steeds meer mijn persoonlijke motto geworden. Maar, het is plagiaat. De credits voor bovenstaande uitspraak zijn voor een jonge melkveehouder in Noord Ierland. Het kan wel 20 jaar geleden zijn. Ik nam deel aan het congres van European Dairy Farmers. Welke Noord-Ierse boer we ook spraken, het was klagen en huilen. Overheid, zuivelindustrie, de bank, de EU, de burger; het was allemaal niks en ze waren allemaal tegen de boeren. Totdat we bij een jonge boer kwamen. Nieuwe trekker, stal in aanbouw en volop plannen voor zijn bedrijf. Niks geen gehuil en geklaag, maar een en al enthousiasme en ambitie. We verbaasden ons. Hoe kon dit? Vanwaar het verschil? Een van ons vroeg hem naar zijn motto. Zijn antwoord: ‘avoid negative people’. Hij zei: “voor mensen die mij komen vertellen wat er allemaal moeilijk is en niet deugt en niet kan, heb ik geen geduld. Maximaal één kop koffie en nooit weer terug laten komen”, was zijn aanpak. ”Ik wil inspirerende mensen om me heen die kansen en mogelijkheden zien en me verder helpen. Ik verdiep me in wat wél kan”.
Vermijd negatievelingen, het klinkt te simpel, maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat er geen beter advies is dat je een ondernemer kunt geven. Als je als ondernemer de moed verliest, als je verzuurt in negativisme, is dat het begin van het eind van je onderneming. De essentie van succesvol ondernemen is dat je er plezier in hebt, dat je droomt en plannen maakt, dat je kansen ziet. Uitdagingen overwin je alleen met energie, visie, moed en daadkracht. En, niet het minst belangrijk, met de juiste mensen om je heen. Zorg dat die mensen je verder helpen, inspireren, verrijken met kennis. En, houd de negatieve ‘half-lege-glas-kijkers’ van je af. Juist nu, nu er zo’n stortvloed aan negatieve publiciteit en beleidsmatige chaos op de sector afkomt, nu we collectief de weg kwijt lijken te zijn, is moed houden van het allergrootste belang. Dus, verdiep je in het half volle glas. Ga naar plekken, zoek mensen op, verdiep je in zaken die je inspireren en energie geven. Als jij positief bent, trek je positiviteit aan. Maak plannen en vat moed. ‘Dromen, durven, doen’, de klassieke bestseller van Ben Tiggelaar kan je hierbij helpen. Van harte aanbevolen voor onder de kerstboom. Ik wens jou, lezer, veel courage toe in 2020.
(Afgelopen week sprak ik Bert Vollering, die met zijn broer Adrie een prachtig melkveebedrijf heeft in Waarder. Hij zei: “Carel, er is zoveel negativiteit in de sector, kun jij niet eens wat positiefs schrijven, de mensen een hart onder de riem steken’. Ik weet niet of het is gelukt, Bert, maar bij deze mijn poging.)
Carel de Vries
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief