Alles is beperkt voorradig op onze ‘blue – green ball in black space’. Er komt niks bij en er gaat niks af. Uiteindelijk is de circulaire economie dan ook de enige serieuze optie. Maar dat geldt niet voor deze twee: tijd en data. Die zijn onbeperkt voorradig. Sterker nog: de hoeveelheid daarvan neemt lineair toe tot in het oneindige. Wat ze ook gemeen hebben is dat wie ze beheerst machtig is. Degene die de tijd beheerst is God. Degenen die de data beheersen beginnen daar inmiddels aardig op te lijken. Zeker nu het Internet Of Things op het punt staat door te breken, zal de hoeveelheid data nog explosief toenemen. Wie die data weet te bemachtigen en te benutten, is koning. Big Data is de nieuwe goudmijn. Grote tech-bedrijven als Google en Facebook, nemen nu al ongekende machtsposities in dankzij een unieke grip op data en informatie en een immense ophoping van kapitaal. Prof. Bartelsman van de Universiteit van Utrecht waarschuwde laatst al voor het ‘winner takes all’- tijdperk waarin we zijn beland. Hij pleit ervoor dat de consumenten een graantje meepikken van de enorme waarde die anderen met hun data genereren. Interessant idee! Niet meer dan redelijk! Ook voor de boer. Boeren zijn nu al grootleveranciers van gratis data. Vaak zonder het te beseffen. Ze vliegen van je trekker, melkrobot etcetera naar de producent, zonder dat je er grip op hebt. Vervolgens kun je ze, verpakt in fraaie producten, weer terugkopen. Een nieuwe groeiende waardeketen waarbij de boer zowel leverancier is van gratis grondstof als eindklant. Interessante business voor de datatovenaars. Microsoft laat zijn oog er ook al op vallen. Volgende week organiseert zij een ‘Farm Improvement Day’. Binnenkort toch eens met prof. Bartelmans praten. Hoe maak je handel van de data die jij op jouw erf genereert? Rabo-directeur Ruud Huirne adviseerde onlangs tot het oprichten van een boeren datacoöperatie. Goed idee. Is daarbij een eigen, beschermd LORA-bedrijfsdatanetwerk een optie? Koeien, machines, melk, mest, gewas, bodem en water: ze produceren straks dankzij sensortechnologie allemaal real-time data. En die sluis je, coöperatief, via internet, alleen door naar wie jij wilt. Tegen betaling. Uiteraard.
Carel de Vries
Manager Courage
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief