• home
  • Courage
    • Wie is Courage?
    • Organisatie
    • Toekomst
  • Projecten
  • Inspiratie
    • Courage Event
    • Blog
    • Nieuwsbrieven
    • Alle publicaties
    • Nieuws
  • Contact

De Innovatiemotor van de Nederlandse Melkveehouderij

  • Courage
  • Projecten
  • Inspiratie
  • Contact
home > Inspiratie > Blog > Een nieuwe smoel voor de melkveehouderij

Een nieuwe smoel voor de melkveehouderij

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Uiteindelijk zijn we allemaal plaatjes kijkers. The Milk Story = The Milk Picture. Maar welk beeld zetten we als melkveehouderij neer? Wat zien mensen als ze naar ons kijken? Welk verhaal vertelt ons gezicht? Zonder dat we er bewust aan hebben gewerkt, zijn we gezegend met twee fantastische beelddragers. De koe en het landschap. Die bezorgen ons de plaatjes waarmee we de melk in China verkopen en waardoor de samenleving ons (nog steeds) vertroetelt.

Ik hou al van koeien sinds ik kan lopen. De koe is ons visitekaartje. De Volkskrant noemde de koe ooit de belangrijkste ambassadeur van ons land. De Nederlandse koe is beroemder dan de Nederlandse leeuw. Cadeau- en souvenirwinkels staan vol met koeien. Een cadeaubon koeknuffelen voor 2 personen : €105,- (kijk op nationalegeschenkbon.nl).  

Visitekaartjes heb je om uit je binnenzak te halen, uit te delen en indruk mee te maken. Onze visitekaartjes lopen langs spoorlijnen, snelwegen, stadsranden, recreatieparken. Allemaal A-locaties waar anderen zich niet mogen etaleren of alleen tegen forse betaling. En wat doen we? We stoppen ons visitekaartjes in de binnenzak. Lege weiden. Verlaten A-locaties. Gemiste kansen. Daarvoor in de plaats vullen we het landschap met steeds grotere eenvormige  loodsen, waar, laten we eerlijk zijn, niemand graag het uitzicht op heeft. Geen plaatje waar je in je vrije tijd warm van wordt. ’Hoe lok je een megastaldiscussie uit? Les 1’.  Een leeg land met industriële loodsen. Zo wordt je vanzelf bio-industrie. Of je wilt of niet. Of je het beoogt of niet. Dat is de fuik waar we ondanks al onze goede bedoelingen (ik meen het!), met de stroom mee, langzaam maar zeker, in zwemmen.

Het is tijd voor een nieuwe smoel. Geen facelift, maar een echt nieuw gezicht.  Natuurlijk, leuk, mooi. Een aantrekkelijk kijkspel. Geen associatie met industrie. Maar een associatie met onze assets: het dier en het landschap. Neem een voorbeeld aan dierentuinen, die weten hoe ze met een plaatje geld kunnen verdienen. Dat hebben we gedaan. Het resultaat is de Koeientuin. Je kunt de Koeientuin bekijken bij Chris Bomers, Klaverdijk 3 in Groenlo. Ga op de brug in het midden van de stal staan, kijk naar links en kijk naar rechts en ervaar het verschil. De eerste aanzet voor een nieuw plaatje bij een nieuw verhaal. Melkveehouderij is prachtig.

Carel de Vries

Deze blog vindt u ook op www.milkstory.nl

Reacties

Sebas2 maart 2018Inderdaad, ik denk dat het een collectief werkje zou moeten worden waar niet alleen passanten de meerwaarde van inzien maar ook de veehouders. Aannemers zijn er vollop.
Peter2 mei 2017Bljf vooral doorgaan met het plaatsen van deze berichten :-)

Laat een reactie achter

Naam:
E-mailadres:
Website:
Bericht:
 

Overige artikelen

> Het verlangen naar Koetopia> Verandering van de landbouw is niet het probleem> De noaberinclusieve boer> ‘Avoid Negative People’> Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit> De evenwichtskunstenaar> Deltaplan Gezonde en Gelukkige Dieren> De toekomst is voor netwerksturing> Een nieuwe bril> Waardeloos stadspark> Weiden zonder afrastering> We hebben een SDG-regeling nodig!> De veehouder als datadealer> Alles kan> Kotsende koeien> Gezocht: een Elon Musk> Weerstand> De opvolger is een robot> High Tech natuurlijk> Gezonde Partners> Nieuwe vrienden> Toekomst als dienstverlener?> Dutch Dairy Design> De pratende koe> Een paradijs voor koeiengeluk> Kansen Plukken> Gek genoeg?> Leven bevorderen> Melkveehouderij als O-zone> Geen leuke blog> Superboeren> Woorden en beelden> Autograzen> De toekomst is elektrisch!> Tijdelijk bouwen> Shit happens> Biocadabra> Go Viral!> Mislukt> Schaalverkleining> Drijvende Koeientuin> Geld en Kennis> Klimaatneutrale melk!> Herkansing> Dutch Dairy Design> Amazing> Je eigen CVO> Nieuwe vrienden> 5 redenen om niet te weiden> Van MVO naar MTW> World Dairy Lab> FSC.MSC.DSC? > Waar wil je naar toe?> Samen spelen> LED the sun shine> Kaas zonder koe> Terug naar de toekomst> Amazing Grazing> Profit> Koolstofboer> Fotonenboer nr.1> Ambassadrice> Innovatie Icoon> Cow to Cradle> Kwetsbaar> Koerelatie

Copyright © 2021 Privacyverklaring Disclaimer

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

Lees hier de laatste nieuwsbrief

  • Alliantie met: Ministerie van Economische Zaken
  • Initiatief van: