Misschien herken je dat. Wanneer je outsiders verwelkomt op je bedrijf, zijn ze onder de indruk van wat zo’n melkveebedrijf inhoudt en verrast hoe bij-de-tijds en vernieuwend we bezig zijn. En dat op 15 maart de Volkskrant kopt “Campina creëert positiefste imago”, mag ook een hart onder onze riem zijn. In vergelijking met namen als Rabo, Philips en Ahold, vinden consumenten dat Campina qua maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst scoort! En we sluiten deze peptalk af met de constatering dat de agrofoodsector met relatief weinig kleerscheuren door de wereldwijde kredietcrisis rolt. Kortom: put moed, de melkveesector staat er in de maatschappij en de markt goed voor.
Uiteraard zijn er hoofdpijndossiers als fosfaat, antibiotica, broeikasgassen, megastallen, e.d., maar wanneer we er voor zorgen dat we zelf aan de bal blijven lossen we die problemen op. Het ergste dat ons kan overkomen is dat we het initiatief en de regie uit handen geven; dat anderen ons gaan vertellen wat onze problemen zijn en hoe we die op moeten lossen. Voor een ondernemer is er maar één route: vooruit.
Dat buitenstaanders aangenaam verrast zijn als ze de sector leren kennen, maakten we onlangs weer eens mee tijdens een intensieve ontmoeting van zes melkveehouders met zes ondernemers uit de gaming wereld. Mooi volk die professionele gamers. Wat zijn die jongens snel, creatief en lenig in de bovenkamer! Ze waren positief verrast dat wij hen hadden uitgenodigd. “Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt, dat een sector óns benaderde”. In de stal bij Nils Spaans keken ze de ogen uit, vooral bij de melkrobot. De ontmoeting leverde een lijst met creatieve ideeën op. Daarvan selecteren we er twee die we samen met hen gaan uitwerken.
De komende maanden willen we meer van dit soort ‘onlogische’ ontmoetingen organiseren. Kijken of we nieuwe, ondernemende verbindingen kunnen maken met onbekende werelden. Als je ideeën hebt, meldt ze op onze website. Op die site kun je vanaf vandaag ook terecht met je visie op de toekomst. Waar liggen voor de toekomst van de melkveehouderij nu de echt grote uitdagingen en kansen? Waar wil jij met de sector naar toe? Welke innovatieve ideeën heb jij? Meldt het ons. We zijn bezig met het opstellen van een nieuwe innovatieagenda en laten graag zoveel mogelijk ondernemers meedenken. Wie weet kunnen we samen werken aan de realisatie van jouw innovatieve idee!
Carel de Vries
Programmadirecteur Courage
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief