• home
  • Courage
    • Wie is Courage?
    • Organisatie
    • Toekomst
  • Projecten
  • Inspiratie
    • Courage Event
    • Blog
    • Nieuwsbrieven
    • Alle publicaties
    • Nieuws
  • Contact

De Innovatiemotor van de Nederlandse Melkveehouderij

  • Courage
  • Projecten
  • Inspiratie
  • Contact
home > Inspiratie > Nieuws > De Koetopia procesaanpak voor agrarische bedrijven

De Koetopia procesaanpak voor agrarische bedrijven

Publicatiedatum: 15-12-2020

In drie stappen naar het ontwerp van jouw toekomstdroom 

Wat zou er gebeuren als je het bestaande systeem zou ‘uitgummen’? Wat als je helemaal opnieuw mag beginnen? Hoe zou een boerenbedrijf eruit zien als je vrij kunt ontwerpen zonder restricties? Graag delen we de stappen én de lessen die we geleerd hebben in het Koetopia ontwerpproces. We gebruikten de Reframing Methode en startten met drie ingrediënten: Sanne en Christian (ondernemers), Het Linderveld (land) en de koeien. Om te komen tot een betekenisvol en toekomstbestendig ontwerp doorliepen we drie stappen.

Stap 1. toekomstbeeld

Dwing jezelf om je ontdoen van alle aannames rondom het onderwerp. Op deze manier kan er vrij ontworpen worden, zonder beïnvloed te worden door bestaande kennis, aannames, of ideeën over een eindresultaat. In plaats van ontwerpen, zoom je uit en onderzoek je hoe de toekomst er mogelijk uit komt te zien. Breng zo objectief mogelijk het toekomstbeeld over 10 jaar in kaart om vervolgens te bepalen: wat willen wij hier mee?

Wat wij leerden is dat Koetopia niet bestaat. Twee van de drie ingrediënten zijn namelijk niet waardevrij. Zo is de ondernemer een mens met een eigen verhaal, een geschiedenis en een sociale context. En omdat juist bij een boerenbedrijf werk en privé zo verweven zijn is het onmogelijk om op 0 te beginnen. Het land komt ook met een set aan waarden. De kwaliteit van de grond, de begroeiing én de locatie zijn elementen die de invulling van het land sterk bepalen. Toch is het in het ontwerpproces de uitdaging om het heden even achter te laten. Kijk naar de toekomst en neem daarin een positie in, zodat je kunt ontwerpen wat past in het lokale toekomstbeeld.  

Tips:

  • Laat de bestaande situatie los >  denk vrij van beperkingen en aannames
  • Verplaats jezelf in de toekomst > hoe ziet het lokale toekomstbeeld er over 10 jaar uit?

Stap 2. gewenste ervaring

Wat is de gewenste ervaring die je met het nieuwe ontwerp wilt creëren? In de tweede stap worden de verschillende mogelijkheden verkend en keuzes gemaakt. Dit is voor een agrarisch ondernemer vaak de moeilijkste stap. Nergens anders zijn werk en privé zo met elkaar vervlochten als op een boerenerf. De gewenste ervaring zegt iets over hoe het werk er op de boerderij uit gaat zien, maar ook iets over de financiële situatie, lokale samenwerkingen, het gezin en privéleven. Ons advies: neem tijd voor deze stap. Ga hierover in gesprek met elkaar en schakel waar nodig hulp in van bijvoorbeeld een persoonlijke coach. Het zorgt ervoor dat je keuzes kunt maken die écht bij jou passen.

Tips:

  • Kijk in de spiegel: wat wil en kan ik nou echt? > durf te dromen en schrijf op wat beklijft
  • Maak jouw toekomstdroom bespreekbaar > een persoonlijke coach kan hierbij helpen
  • Maak keuzes die écht bij jou en jouw situatie passen > neem een duidelijke positie in

Stap 3. ontwerp

In de laatste stap komt alles bij elkaar en krijgt al het werk eindelijk een gezicht. In deze stap wordt de gewenste ervaring vertaald naar een ontwerp. Probeer dat ontwerp te visualiseren, zodat het vorm krijgt voor jezelf én voor je omgeving. Deze visualisatie helpt om het gesprek met elkaar én met de omgeving aan te gaan en het ontwerp nog wat aan te scherpen.

Tips:

  • Vorm letterlijk een beeld van jouw toekomst > visualiseer het zoveel mogelijk
  • Bespreek de plannen met jouw omgeving > het helpt om jouw ontwerp aan te scherpen

Houd vast aan jouw toekomstdroom!

Een stap naar de toekomst maken en een nieuw, toekomstbestendig concept ontwikkelen is écht mogelijk. De grootste uitdaging is de implementatie hiervan. Het gesprek gaat dan namelijk over de aankoop van grond, vergunningen, leningen en subsidies en voor je het weet word je weer geconfronteerd met de realiteit. Partijen zoals banken en vergunningverleners denken namelijk ook vanuit bestaande systemen. Ons advies: blijf geloven in jouw plannen, maak anderen hier deelgenoot van, geef niet op en houd je stip op de horizon in het vizier. Het geeft energie en je weet waarvoor je het doet. En door het delen van jouw droom, inspireer je anderen en word je verrast door hulp uit onverwachte hoek. Jouw passie en vasthoudendheid maakt dat jij jouw toekomstdroom gaat verwezenlijken!

Tips:

  • Deel jouw toekomstdroom > je zult zien dat je hulp krijgt uit onverwachte hoek
  • Blijf geloven in jouw plannen en houd vol > dan verwezenlijk jij jouw toekomstdroom! 

 

 

Overige berichten

Start vernieuwingstraject voor ondernemende melkveehouders in N-Limburg en O-Brabant
Maak kennis met de hoofdrolspelers van Koetopia!
Alleen de koe is vrij
Deventerse wijk enthousiast over aanbod eerste Koetopianen
Koetopia: een zoektocht naar inspirerende toekomstperspectieven voor de melkveehouderij
Hoogleraar Marko Hekkert: “Voor een transitie is een positieve flow nodig”
Het verlangen naar Koetopia
In de komende nieuwsbrief alles over de nieuwe koers van Courage!
“Dutch Dairy Challenge als innovatiemotor: ondernemers pakken het heft in eigen hand!”
Copyright © 2021 Privacyverklaring Disclaimer

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

Lees hier de laatste nieuwsbrief

  • Alliantie met: Ministerie van Economische Zaken
  • Initiatief van: